Op ieder ticket voor Into The Great Wide Open zit een Goede Reis toeslag van €5,-. Deze toeslag wordt gebruikt om de reis van alle bezoekers klimaatneutraal te maken en de voetafdruk van het festival met ten minste 50% te verkleinen. Bezoekers die groen reizen, krijgen hun toeslag op het festivalterrein terug in de vorm van twee consumptiemunten.

Into The Great Wide Open vindt dat comfortabel en fossielvrij reizen een basisrecht zou moeten zijn. Zodat iedereen naar zijn bestemming kan komen zonder ongewild bij te dragen aan klimaatontwrichting. Daarbij komt dat verreweg het grootste deel van de CO2 voetafdruk van Into The Great Wide Open wordt veroorzaakt door reizen.

Omdat het festival klimaatneutraal wil worden, wordt dit jaar onder andere de Goede Reis toeslag ingevoerd. Dit duurzame reisconcept beloont fossielvrij reizen: iedereen die aantoonbaar fossielvrij reist krijgt de Goede Reis toeslag terug in de vorm van twee consumptiemunten op het festivalterrein. Tegelijk maakt het concept het financieel mogelijk om de overgebleven fossiele CO2-uitstoot – auto’s en veerboot – via ‘fuel replacement’ ergens anders op de weg en op zee te kunnen voorkomen. Hierdoor zorgt de Goede Reis voor het effectief klimaatneutraal maken van ieders complete reis naar Vlieland en terug. 

De opties om duurzaam naar het festival te reizen zijn:
- de fossielvrije festivalbus
- de trein
- de elektrische auto, of scooter
- vervoer op Blauwe Diesel / Neste MY Renewable Diesel
- zeilen
- fietsen

Reis je met een van bovenstaande opties naar het festival? Ga dan op het festivalterrein naar de Goede Reis muntenbalie en je krijgt, op vertoon van de Goede Reis voucher die bij elk festival ticket zit + een geldig bewijs van je reis, twee consumptiemunten.

Bewijs van je Goede Reis:
- een kaartje van de festivalbus
- een treinticket of uitdraai/screenshot van je OV-kaart reishistorie via Mijn NS of app
- een foto van je elektrische auto op het parkeerterrein in Harlingen Haven
- een bon van tanken van Blauwe Diesel / Neste MY Renewable Diesel van dag van reis (of dagen ervoor)
- een foto van jezelf op de fiets over De Afsluitdijk, of een ander mooi herkenningspunt
- een foto van jezelf op het zeilschip met een mooi herkenningspunt in de achtergrond

Kan je écht niet anders en reis je toch met de auto naar Vlieland? Dan gebruiken we jouw €5,- om de fossiele CO2-uitstoot van je reis middels ‘fuel replacement’ (zie uitleg hieronder) alsnog fossielvrij te maken. Ook doen wij dit voor de bootovertochten van alle bezoekers, artiesten, vrijwilligers en crew.

(Pas op! Duurzaamheid-nerd-sectie)
Fuel Replacement – ook wel bekend als Fuel Switch of Massabalans – is het proces dat Into The Great Wide Open gebruikt om fossiele CO2-uitstoot die niet, moeilijk of alleen zeer inefficiënt te voorkomen is, toch te voorkomen. Het is in principe hetzelfde systeem als er voor ‘echte’ groene stroom wordt gebruikt. Je betaalt, zodat de groene kWh ergens daadwerkelijk geproduceerd en aan het net toe worden gevoegd, maar dat betekent niet dat de door die specifieke windmolen opgewekte elektronen ook daadwerkelijk bij jou uit het stopcontact komen. Dat hoeft ook helemaal niet, want het maakt voor fossiele CO2-uitstoot immers niet uit wáár het wordt voorkomen, als het maar érgens wordt voorkomen.

Fuel replacement werkt net zo, door te betalen voor het produceren en tanken van fossielvrije brandstof in het systeem (2de generatie biobrandstof, HVO-UCO, Blauwe Diesel, Neste MY) – lees: andere voertuigen die anders op fossiele brandstof hadden gereden – wordt effectief het gebruik en de verbranding van fossiele brandstof voorkomen. En daarmee ook de bijbehorende fossiele CO2-uitstoot.

Het vervangen van fossiele brandstof door biobrandstof gebeurt door deze brandstof daadwerkelijk in andere voertuigen op de weg en op zee te tanken die anders fossiele brandstof zouden hebben gebruikt. Hierdoor kan precies het aantal fossiele liters brandstof – benodigd voor alle reizen met auto en veerboot naar het festival – worden vervangen voor fossielvrije brandstof, waardoor er netto geen fossiele CO2 bij komt in de atmosfeer. Zo wordt dus ook de fossiele CO2-uitstoot van voertuigen die zelf nog niet fossielvrij zijn, alsnog gecompenseerd.
  
Dit is duurder en heel anders dan compenseren door bomen planten. De grote voordelen van deze vorm van fuel replacement zijn:
- De CO2 die uitgestoten wordt bij verbranding is het jaar ervoor opgenomen door planten. Dat proces is netto klimaatneutraal, het voegt immers geen nieuwe fossiele CO2 toe aan de atmosfeer. Dit heet korte koolstof cirkel - tegenover de zeer trage, lange koolstof cirkel, of fossiel koolstof cirkel.
- Deze biobrandstof verschaft alle huidige dieselmotoren (auto, bus, vrachtwagen, schip, vliegtuig, stroomaggregaat, heftruck, etc.) de mogelijkheid om vandaag nog 90% van hun fossiele CO2 uitstoot te voorkomen. Technisch gesproken kan deze biobrandstof zo in elke dieselmotor worden getankt, zonder aanpassingen of negatieve effecten. Sterker nog het heeft positieve effecten op de motor. Het is de beste NU beschikbare transitie oplossing voor alle huidige dieselmotoren. Het is NU toe te passen terwijl geleidelijk alle (eerst lichte) dieselmotoren, de komende jaren vervangen zullen gaan worden door emissie vrije alternatieven.
- Elke liter van deze biobrandstof vervangt NU een liter fossiele brandstof in het transportsysteem. Die we in ieder geval in theorie, in de grond zouden kunnen laten zitten als koolstof opslag. En elke uitgespaarde liter fossiele diesel scheelt weer 3,23 kg extra fossiele CO2 in de atmosfeer. Wat weer opwarming van de aarde scheelt.
- Door geld te stoppen in de ‘goede’ biobrandstoffen’ stimuleren we deze broodnodige korte termijn oplossing voor het bestaande diesel materieel. Waardoor ook verdere opschaling, prijsdaling en nieuwe versies van klimaatneutrale brandstoffen eerder beschikbaar komen. Denk hierbij aan derde generatie biobrandstof - gemaakt van algen en kweek zeewier op zee - maar ook CO2Fuel - direct gemaakt van CO2 uit de atmosfeer.


De fossielvrije brandstof - Duurzame biobrandstof:
Ook wel bekend als Blauwe Diesel, Neste MY Renwable Diesel of haar wetenschappelijk naam HVO gemaakt van UCO/TALL oil. Bij biobrandstof is de feedstock - de grondstof waar het van gemaakt is -  de bepalende factor of een biobrandstof een goede transitie oplossing is, of dat je beter op fossiel brandstof kan blijven rijden. Daarom heeft het festival haar biobrandstof zeer secuur gekozen. Deze specifieke biobrandstof wordt gemaakt van plantaardige gebruikte kook oliën (o.a. frituurvet) en een reststroom uit de scandinavische papierproductie. Door dat het van reststromen gemaakt is zit het geen landbouwgrond, voedselprijzen en biodiversiteit in de weg. Hiermee wordt 85-90% fossiele CO2-uitstoot voorkomen (WtW over de gehele productie en transport cyclus), alsook lokale uitstoot van SOx, NOx en fijnstof sterk verminderd. Het is chemisch identiek aan geoptimaliseerde fossiele diesel - vergelijkbaar met Vpower - dus het is te gebruiken in alle diesel motoren. Het is een drop-in fuel, dus je kan het ook gewoon mengen met fossiel diesel in je tank. Oproep aan iedereen die nog diesel rijdt en nog niet over is op elektrisch of waterstof, vervang die fossiele rommel door fossielvrije biobrandstof te tanken op 70+ tankstations in Nederland. Het kan NU.

Ontwikkeling van innovatief duurzaam reisconcept: ITGWO voert voor het eerst dit duurzame reisconcept in. Met De Goede Reis wordt een van de grootste CO2 problemen in de festivalwereld opgelost, namelijk de uitstoot van bezoekersreizen. Deze staat voor 50-85% van de totale uitstoot voor een gemiddeld festival. Dit is dus een enorme stap richting klimaatneutrale festivals. Als het voor ITGWO kan, dan kan het zeker voor heel veel andere festivals, bedrijven en organisaties ook. Iedereen die ook geïnteresseerd is in dit soort duurzame reis oplossingen, neem contact op met Lab Vlieland.

Op naar méér en betere klimaatneutrale oplossingen, het kan vandaag, voorwaarts.