Heugelijks nieuws: 'Input / Output', de campagne van Into The Great Wide Open 2019 heeft een Red Dot: Best of the Best gewonnen. De campagne die door voormalig designer in residence Studio Bas Koopmans in samenwerking met data design studio CLEVERºFRANKE werd ontwikkeld rond het festivalthema Possible Futures, won in de categorie Brands & Communication Design. Door deze onderscheiding te winnen, wordt het project genomineerd voor de Red Dot: Grand Prix, de hoogste prijs in de competitie.

In de campagne werd de meest onvoorspelbare en bepalende factor (een wereldwijde pandemie daar gelaten) voor een festival als Into The Great Wide Open, namelijk het weer, als hoofdingrediënt gebruikt. Er werd een speciale poster generator gecreëerd op basis van de weergegevens van Vlieland. Deze data - de windsnelheid, de stand van de zon, de temperatuur et cetera - beïnvloede het formaat, kleur en compositie van de elementen op de poster en gaf daardoor inzicht in de dramatische weersveranderingen op en rond het eiland. In 'Input / Output' lieten ze iets oncontroleerbaars als het weer los op de campagne output om zo een reeks dynamische beelden te creëren die een frisse blik vormen op de rol van data en voorspellingen in onze wereld.

“We hebben op initiatief van Bas met behulp van data en zelf gecreëerde software, een vooraf onvoorspelbaar resultaat met kleuren en vormen gecreëerd dat op alternatieve wijze een representatie is van het klimaat op Vlieland", vertelt Gert Franke. "De campagne toont hoe je op alternatieve wijze technologie kan inzetten om tot creatieve uitkomsten te komen. Dat dit gewaardeerd wordt door de internationale jury van Red Dot motiveert ons om door te gaan met onderzoeken hoe we technologie op creatieve wijze kunnen inzetten om de wereld om ons heen vorm te geven."

Meer achtergrond en duiding bij de festivalcampagne van 2019? Lees hier meer over het bezoek dat tijdens het ontwerpproces gebracht werd aan Studio Bas Koopmans en CLEVERºFRANKE.