We zeiden het al eerder, maar de wind was een grote inspiratie voor de inzendingen voor het kunstprogramma dit jaar. Ook vandaag presenteren we onder anderen weer een drietal projecten die de wind als motor gebruiken. Als krachtbron, voor beweging, voor beeld of voor geluid.

Zoals Feike de Jong, die een Windorgel bouwt om de kracht van de wind om te zetten in geluid, geïnspireerd op het bombastische geluid van een kerkorgel. Maar dan op de dijk van Vlieland, voor een ieder om te bespelen.

Ook voor de Windwensen van ontwerperscollectief Maartse Hazen is de Vlielandse wind onmisbaar. Met honderden witte papieren windmolens komen zij in september naar Vlieland. Om je grootste wens of diepste verlangen op te schrijven. Wanneer de molens wind vangen verspreiden de wensen zich over het terrein, door de duinen, naar de zee, klaar voor vervulling.

Maar in welke vormen komt de wind eigenlijk bij ons op bezoek als hij de bladeren laat zweven en je haar laat dansen? Michiel van Woerkom en Eva Bullens ontwikkelden het werk Licht in de Wind om hier achter te komen. Licht in de wind is een grote hoeveelheid lampen in het bos, die in lichtsterkte reageren op de wind. De lampen branden fel wanneer de wind hard waait, zachter zodra de wind weer afneemt. Constant of schokkerig, afhankelijk van de windsterkte en consistentie. Door verschillende kleuren bij deze lampen te plaatsen zal je de ware identiteit, vorm en grootte van de wind ontdekken, in een kleurenpalet van licht. ’s Avonds, wanneer de zon onder is.

De stille, donkere nachten zoals alleen de eilanden die kennen, waren ook voor Gijs Leijdekkers en Gregor van Egdom van inspiratie. Samen ontwierpen zij Nachtgloed. Rustgevende klanken die je leiden door het bos, naar een schouwspel van 3D-projecties. Grootse vormen zwevend in slowmotion tussen de bomen en honderden vuurvliegjes krioelend in de rondte.

En dan nog een project dat slechts werkt op mensenhanden. Geen elektriciteit, geen wind, niets meer dan zelf draaien aan een hendel. De ‘lollipops’ van POPMOTION duiken hen er der op, tussen - of bij - de podia. In werkelijkheid zijn het phenakistoscopen, animatietoestellen die vooral heel vroeger werden gebruikt om animaties tot bewegend beeld te maken.

De phenakistiscopen van vormgeefduo TURN2PLAY werken net even anders en worden speciaal gemaakt voor Into The Great Wide Open. Door te draaien aan de hendel, kun je een korte animatiefilm afspelen met het festival en het eiland als achtergrond. Duikt daar achter de duinen nou ineens een walvis op?