De opdracht is om op een half A-4tje een goed onderzoeksonderwerp te beschrijven dat valt binnen het thema: duurzaamheid of windhandel?
Op dit moment heeft iedereen de mond vol van duurzaamheid, maar wanneer gaat het dan om pure marketing en wanneer niet?
Probeer nu eens binnen deze algemene vraagstelling een concreet onderwerp te vinden dat zo ‘klein’ mogelijk is.

Bijvoorbeeld: hoe duurzaam is de visserij in mijn dorp?
Of: mijn buurt gebruikt ‘groene stroom’, hoe groen is de stroom werkelijk?
Of: mijn gemeente geeft subsidie voor windmolens, maar wat gebeurt er met het geld?
Of: Hoe groen kan een duurzaam festival zijn?
Leg ook in enkele zinnen uit hoe je je onderzoek zou willen aanpakken. Wie wil je spreken, welke documenten ga je zoeken?
 
De 7 beste inzendingen worden uitgenodigd voor de workshop bij Lab Vlieland tijdens het Into The Great Wide Open festival, dat van donderdag 4 september tot en met zondag 7 september duurt. De 3 beste plannen mogen de onderzoekers op de laatste dag van het festival presenteren en pitchen voor het festival-publiek. De winnaar wordt door de organisatie inhoudelijk - en indien nodig financieel - gesteund bij het vervolgonderzoek.
 
De cursus zal onder leiding staan van Marc Josten, hoofdredacteur van tv-rubriek Argos/Medialogica die het verschil tussen beeld en werkelijkheid structureel onderzoekt. Het doel van dat programma is om partijen te ontmaskeren die de publieke opinie vervuilen met leugens en halve waarheden. Mocht een van de onderzoeken tijdens deze workshop ook tot een dergelijke ontmaskering leiden, dan gloort misschien zelfs een tv-documentaire aan de horizon.
 
Geef je op door een mailtje te sturen naar peter@intothegreatwideopen.nl. Inzendingen moeten binnen zijn vóór 18 augustus aanstaande.