Een glaasje prik zal nooit meer hetzelfde zijn
Limonades op Into The Great Wide Open
Toen Spoelstra eens Lowlands bezocht, zag hij daar een zogeheten postmixmachine. Dit soort apparaten, die je bijvoorbeeld in fastfoodzaken ziet, wordt gebruikt om de prik aan frisdranken toe te voegen. Toen hij de machine voor het eerst in werking zag, werd er cola mee gemaakt. Spoelstra, kok van beroep, dacht echter meteen: wat zou ik hier nog meer mee kunnen maken?
Naast vlierbessen proberen ze het tegenwoordig ook met onder meer
rabarber en gember
Een bevriende ondernemer, Dronkers, maakte in die tijd vlierbessensiroop voor cocktails. De twee besloten de siropen en de postmixmachine te combineren, en ontwikkelden zo een nieuw soort frisdrank. Naast vlierbessen proberen ze het tegenwoordig ook met onder meer rabarber en gember. Hoe je van natuurlijke producten een frisdrank maakt? Dat verschilt per product, weet Dronkers. Hij legt uit dat hij de rabarberbijvoorbeeld wast, snijdt, kookt, zeeft en er daarna siroop van maakt.
De twee begonnen hun bedrijf DD Cordials – sinds deze week omgedoopt tot Saru Soda – drie jaar geleden. Eerst rustig aan, met enkele uren werk per week, maar sinds begin dit jaar werken ze er beiden fulltime aan. Dronkers had een eigen cateringbedrijfje, Streep, maar daar is hij mee gestopt.
Dat laatste was zeker een risico, beaamt Dronkers, maar de sprong in het diepe lijkt zich uit te betalen. De ondernemers hebben al verscheidene klanten, waaronder de Amsterdamse horecagelegenheden De Ceuvel en Noorderlicht en diverse festivals. In het begin leverden ze uitsluitend de siroopmix, die de horecazaken dan in een postmixmachine konden stoppen, maar sinds een half jaar noemen ze zich een frisdrankenmerk.
De ondernemers kunnen inmiddels van hun drankjes leven. Doordat ze in het hippe De Ceuvel liggen, is het nieuws zich vrijwel vanzelf gaan verspreiden. “De telefoon gaat wel”, zegt Dronkers. “We hebben er nooit iets voor hoeven doen.”
Wie denkt dat de drankjes van DD Cordials gezond zijn, zit er volgens Dronkers naast. Tuurlijk, er zit minder suiker in hun drankjes dan in een colaatje én ze gebruiken natuurlijke producten, maar toch: ze maken nog altijd frisdrank. “Vergelijk het met slagroomsoesjes”, zegt Dronkers. “Je kunt de room zelf bij de koeien halen, maar het blijft room. Daarmee is je product nog niet gezond.”
De ondernemers hebben een ander doel voor ogen. “Er is te weinig alternatief op frisdrankgebied”, meent Dronkers. “Als je een bar inloopt en je kijkt naar de frisdranken, dan zie je maar een stuk of acht soorten. Coca-Cola, Fanta en Sisi, bijvoorbeeld. Ze worden bovendien door slechts enkele grote bedrijven gemaakt.” Hij trekt een parallel naar de bierindustrie: “Net zoals er meer bier is dan pils, zijn er meer frisdranken dan Coca-Cola. Dat laten wij zien.”
“Ik wil er niet moeilijk over doen. Dat ik tot mijn oksels in de rabarber sta, is mijn probleem.”
Als producent van alternatieve frisdranken is het hipsterlabel snel opgeplakt, maar Dronkers haalt er zijn schouders over op: “Ik wil er niet moeilijk over doen. Dat ik tot mijn oksels in de rabarber sta, is mijn probleem.” Dronkers houdt zich liever bezig met het buitenland; zijn bedrijfje heeft sinds kort ook enkele klanten in België en Italië. “En we willen ook graag naar Engeland, de Verenigde Staten en Japan.” De wereld ligt aan de voeten van de siroopmakers.
DD Cordials wordt dit jaar op Into the Great Wide Open geschonken. Voor de drank wordt gebruikgemaakt van een waterbel die onder het eiland ligt. Voedselprogrammeur Douwe Luijnenburg: “Het Vlielandse kraanwater komt direct uit die waterbel en wordt gefilterd door de duinen. Het smaakt gewoon naar water.”