Film op Into The Great Wide Open
Filmprogrammeurs Joke & Peter over het filmprogramma
Keuzes keuzes keuzes. Er werden dit jaar meer dan 250 korte films op het International Film Festival Rotterdam vertoond, die we allemaal te gek vonden. Uiteindelijke kozen we voor Vlieland zeven juweeltjes. Twee programma's: Nature Calls en Nature Rocks, zoals de titels ook suggereren is de een wat ingetogener of poëtischer dan de ander. Korte films uit Argentinie, China, Frankrijk, VS, Colombia, Canada en Nederland, allemaal films met een twist, allemaal net even anders dan op het eerste gezicht lijkt.
We vonden het altijd een beetje onzinnig om muziekfilms te vertonen, terwijl je op hetzelfde moment 500 meter verderop ook op de voorste rij het zweet van de band kunt ruiken en proeven. Maar nu kregen we een unieke kans met de voorpremière van een van de meest spraakmakende muziekfilms in jaren: 20.000 Days On Earth met in de hoofdrol een briljante Nick Cave. Cave neemt je mee op een deels fictieve, deels documentaire trip van 24 uur uit zijn leven. Geen saaie biopic of 'best of' clipjes, maar een hele fijne reis langs de krochten van het brein achter 30 jaar muziekgeschiedenis - van The Birthday Party tot Grinderman. De film is geregisseerd door beeldend kunstenaars Iain Forsyth en Jane Pollard, en bevat ook live optredens speciaal voor de film gedraaid. Niet te missen dus.
En we hebben nog twee te gekke speelfilms in het programma dit jaar. Om te beginnen één van de ontdekkingen van het afgelopen Filmfestival Rotterdam, L For Leisure van Lev Kalman en Whitney Horn. “Find out what happens when people stop being real, and start being polite”. Dit is een lome komedie over een groep “awkward” studenten begin jaren negentig, die op allerlei vakantietripjes, met veel zonovergoten dutjes, waterskiwedstrijden en lauwe vrijpartijen, mijmeren over volwassen worden, lifestyle, parallelle werelden en sport. De orginele soundtrack heeft een lekker pulserende beat en neigt soms een beetje naar ambient. Heerlijk om bij weg te dromen.
Daarnaast de onvervalste Polderhorrorfilm De Poel, die zich afspeelt op een plek die verdacht veel lijkt op het vennetje bij het Ijsbaanhuisje op het eiland. Deze film draaide wel al in de bioscoop, maar we vonden het zo'n goede match met het eiland. Jan Doense, de producent van de film, is er ook bij en zal ons vooraf inwijden over enkele geheimen achter De Poel.
Jan Doense verwierf vooral faam als Mr. Horror, de grote man achter de Weekend of Terror, wat later uitgroeide tot het Amsterdam Fantastic Film Festival. Hij is ook de motor achter de Nacht van de Wansmaak, waarmee we dit jaar het filmprogramma op donderdag openen in De Bolder. Jan Doense presenteert dan maar liefst drie uur lang clips en trips uit de meest uiteenlopende verrassende en uiteraard schokkende voorbeelden van de exploitation filmerij. Een sterkte maag is vereist. Er zijn snacks, er is bier en je moet natuurlijk nog wel door het donker in je tentje durven kruipen.
Still uit The Ill Mannered Milkman
Wat we ook heel leuk vinden is dat we een verzameling maffe korte films voor kids hebben kunnen programmeren. Een film over een zebra in een identiteitscrisis. Giraffen die van de hoge duikplank springen of een trekvogel met vliegangst. En het is echt voor alle leeftijden: ook ouders die op zaterdag- of zondagochtend op tijd wakker zijn mogen meekomen. De korte film Lydia Blijft! is tegelijk grappig én ontroerend Het gaat over de 9 jarige Lydia die steeds moet verhuizen omdat zij en haar ouders niet in Nederland mogen blijven. Ze maakt liedjes over wat ze meemaakt en vuurt ze in rap tempo recht op de camera af. En heel leuk: filmmaakster Eveline Schellekens komt zelf langs om te vertellen over de film.
Tot slot zijn we heel blij dat het dit jaar gelukt is om films ook buiten te vertonen. Na zonsondergang vind je in de duinen (op de kunstroute) een paar prachtige hallucinerende filminstallaties. Het moet geweldig zijn om die onder de weidse sterrenhemel te mogen aanschouwen. Dus expect the unexpected. En hopelijk beleven jullie er net zoveel plezier als wij bij het samenstellen.
Het programma is samengesteld door Peter van Hoof en Joke Ballintijn, bij Into the Great Wide Open terecht gekomen door vriendin en niet aflatende kunst & film promotor Carolien Euser. Peter is een oude rot uit de underground cinema van Amsterdam – Filmhuis Cavia, Cinema de Balie – en al een flink aantal jaar programmeur bij het Internationaal Filmfestival Rotterdam. Joke komt meer uit de media-kunsthoek, maar is ook een echte filmfreak en organiseerde vroeger bijvoorbeeld de fameuze “Zwelgfilmavonden” in EKKO. Peter en Joke leerden elkaar kennen bij de oprichting van de Filmbank in Amsterdam en werken nu ook samen aan het shorts programma in Rotterdam.