From Form, Designers in Residence 2016
Van lege duinen tot een woud van bands, lichtjes en lachende mensen
Ashley en Jurjen zijn kort geleden in hun prachtige nieuwe studio getrokken. Een oud schoolgebouw in Rotterdam zuid, vlakbij de industriële havens van de Maas. “Waar het zó fijn is, dat we af en toe bang zijn dat we niet meer genoeg aan de andere kant van de Maas komen”, vindt Ashley.
Het stel kwam bijna vier jaar hiervoor op het idee om een bedrijf op te richten, tijdens hun afstuderen aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Jurjen was gespecialiseerd geraakt in het ontwerpen van ‘titelsequenties’ (met dit soort titels worden in speelfilms alle acteurs, regisseurs en componisten aangekondigd). Ashley is meer ruimtelijk ingesteld en kon Jurjen met haar achtergrond als interieurontwerper helpen sets te bouwen voor zijn afstudeerfilm. Sindsdien levert deze synergie van handgemaakte, ruimtelijke filmsets met digitale bewerking zulke poëtische resultaten op, dat de films eerder lijken gegroeid in plaats van gemaakt. Toen hadden ze nog geen idee van belichting of productie en gebruikten ze bijvoorbeeld een Ikea rijstvel-lampenkap aan een statief. “Tegenwoordig gebruiken we wel statieven hoor, maar met grote opdrachten besteden we dit gerust uit aan filmproductiebedrijven, zoals Halal.”
Het was ergens in december dat het tweetal late uurtjes had gemaakt om een klus af te ronden en zaten er beiden even doorheen. Plots riep Ashley vanachter haar computer: “We hebben mail van Into The Great!”. Jurjen begreep haar enthousiasme niet en dacht het om een nieuwsbrief ging.
Toen hij de woorden ‘eventueel interesse’ en ‘designers in residence’ las, viel het kwartje pas. Ashley was blij met de grote glimlach die verscheen op het gezicht van haar vriend; Jurjen schoot rechtop en was ineens vol energie. De vraag kwam op het juiste moment. De ontwerpers zagen zichzelf weer op Vlieland staan, zoals vroeger. Ze waren namelijk altijd al badgasten op Vlieland. Ze vonden destijds het idee dat er op ‘hun’ eiland een popfestival zou worden georganiseerd gelijk helemaal kloppen. “We zijn er in 2012 echt geweest, het jaar van de Vuurboetsduin. Ben Caplan met zijn baard in het bos, Django Django, Mr. Scruff met zijn lange sessie in De Bolder en Gregory Porter in de ochtendzon”.
De twee staan te trappelen. De eerste passen zijn gezet met de bewegende poster die ze maakten voor Here Comes The Summer en nu mogen ze door. Inspiratie komt onder andere van titelontwerper Saul Bass, Edward Hopper (dromerige schilder van de Amerikaanse westkust) en surrealist Rene Magritte. En natuurlijk van het eiland zelf. Johnny Brankaert (designer in residence 2015) had volgens Jurjen volledig gelijk toen hij zei: “dat strand is gewoon te groot en belangrijk om niet mee te nemen”.
Zo ook het bos, de dieren en de lucht. “Op dat moment in 2012, we waren al een paar dagen op Vlieland, zagen we hoe ons vakantie-eiland in een paar dagen transformeerde van rust, ruimte en een ruisende wind om ons heen naar een festival. Het was bizar en vervreemdend. Hoe de vaste elementen van een eiland zoals duinen, bomen en zand opgevuld worden door ontelbare tentjes, podia, foodtrucks en muziek. De transformatie van een leeg eiland naar een hoeveelheid aan bands, bier, lichtjes en heel veel blije mensen. Dát is ons vertrekpunt voor deze droomklus”.