Door Jelmer Luimstra

Watertappunten: in Italiaanse steden staat het er vol mee, maar de gemiddelde Nederlander bedient zich eerder van voorgefabriceerde flesjes water. Gouden handel voor merken als Spa en Evian, maar eigenlijk best zonde van het geld – en van het milieu. Into The Great Wide Open-co-oprichter Ferry Roseboom is er in ieder geval al een tijdje klaar mee. Het festival brengt daarom op 26 mei een permanent watertappunt naar Vlieland. Geen grijs ding, maar een keramieken kunstwerk.

Zittend in een luie stoel in het hoofdkwartier van zijn label Excelsior Records, geeft een enthousiaste Roseboom tekst en uitleg over het nieuwe watertappunt. Hij blijkt een ware spraakwaterval - het zal wel iets met dat watertappunt te maken hebben.

‘Het eerste jaar bij Into The Great Wide Open brachten we drie pallets met gebotteld water naar Vlieland,’ legt Roseboom de aanleiding voor dit idee uit. ‘Dat was eigenlijk best vreemd, bedacht ik me toen, want waarom zou je water kopen? Als calvinist en quasi-vrek vind ik dat nogal stom. Water is een nutsding, dat moet gewoon gratis zijn. Al die plastic flesjes zijn trouwens ook nergens goed voor. Ze belanden uiteindelijk allemaal in de oceaan.’ Hij benadrukt dat het kraanwater in Nederland hartstikke goed is. ‘En op de eilanden is het alleen nog maar beter. Daar wordt het water gefilterd door de duinen.’

Die pallets met waterflesjes sneuvelden al snel uit het programma van het festival. ‘We besloten gewoon water op de bars aan te gaan bieden. Wanneer mensen dan een biertje of een koffie kochten, konden ze er water bij pakken.’ De jaren erop volgden er steeds meer duurzame waterexperimenten op het festival. Zo verkocht het Amsterdamse project We Tap Water een bidon van aluminium en kwam studente Marta Axpe van de TU Delft aanzetten met een opvouwbaar drinkbekertje. ‘Ik hoop dat dit soort initiatieven iets losmaakt bij mensen,’ zegt Roseboom. ‘Waarom zou je nog Spa Blauw in de winkel kopen als het veel gemakkelijker kan?’

Als klap op de vuurpijl brengt het festival dit jaar een speciaal watertappunt met een fonteintje naar het sportveld op Oost-Vlieland. Niet alleen festivalbezoekers profiteren van dit fonteintje, want hij staat er permanent, 365 dagen per jaar. ‘In de zomer wordt er veel gesport op het sportveld,’ weet Roseboom. ‘De kinderen rennen in de pauze vaak naar de kampwinkel om een flesje AA te kopen, maar dat is zoete troep. Dankzij dit tappunt kunnen ze gewoon gratis water uit de kraan drinken.’

Het is niet zomaar een tappunt, benadrukt Roseboom. De meeste tappunten zijn grijs en industrieel, maar dit tappunt is betegeld met groene en bruine keramiektegels. Designduo Atelier NL uit Eindhoven ontwierp het watertappunt. ‘We wilden een weerspiegeling van de natuur terugbrengen in de fontein,’ legt Nadine Sterk van het duo uit. ‘Als je een dikke, grijze vuilnisbak op een groen sportveldje hebt staan, geeft dat een lelijk contrast. Zoiets verpest eigenlijk het hele veldje. Dat wilden we vermijden.’ Atelier NL liet de omgeving met de fontein integreren door gebruik te maken van tegels in verscheidene natuurlijke kleuren. Groen, bruin, geel en zwart wisselen elkaar af.

Hoe kwamen ze tot dit patroon? ‘In de lente van 2014 ben ik naar Vlieland afgereisd,’ zegt Sterk. ‘Ik heb toen foto’s gemaakt van de plek waar het punt komt te staan. Van ieder oogpunt maakte ik verscheidene beelden. Op de computer hebben we hierna onze fontein in die afbeeldingen gefotoshopt. Met het tegelpatroon hebben we zo de achtergrond geprobeerd na te bootsen.’

Totale kosten voor het waterpunt: 11.000 euro. ‘Dat klinkt als veel geld,’ geeft Roseboom meteen toe. ‘Maar de tegels zijn nu eenmaal vrij duur. Aan het plaatsen hangt ook een prijskaartje.’ Maar hij benadrukt: ‘Zelf hebben we bijna al ons werk vrijwillig gedaan.’ Into The Great Wide Open heeft inmiddels meerdere partijen gevonden die meebetalen, zoals kampeerterrein Stortemelk en waterbedrijf Vitens. ‘We hebben iets meer dan de helft binnen en we kunnen geld lenen om de rest voorlopig te financieren.’ Maar, zo benadrukt Roseboom, ze moeten nog wel wat geld ophalen. Hiervoor wil Into The Great Wide Open dan ook een beroep doen op de achterban. ‘Tijdens het festival zullen we geld proberen in te zamelen en ook online willen we geld ophalen.’