Samen met kunstenaarsduo Scheltens & Abbenes maakte onze ontwerper Bas Koopmans een kleurrijke vliegerserie die de rode draad zou vormen voor de campagne van Here Comes The Summer 2019. Vloeipapier op een geraamte gespleten bamboe, touw eronder en de lucht in. Zie hier hoe de drie vliegers van de drie creatieven tot stand kwamen.

Onze vaste ontwerper Bas Koopmans verbleef zo ergens half augustus 2018 bij Boyan, eilandbewoner en vaste vriend van Into The Great Wide Open. Nadat hij ‘s de nachtbrakers op het strand weer van een knetterend kampvuur had voorzien, riep hij uit dat we meer naar de lucht moesten kijken. Want was dat niet hetgeen wat het eiland vooral zo bijzonder maakt? De vergezichten, het weidse landschap, en vooral de onmetelijke hoeveelheid sterren? Een zaadje in de vorm van textiel en een stukje touw werd geplant bij Bas, en een paar maanden later vormden vliegers de leidraad voor de campagne van Here Comes The Summer.







Zoals het een echte vormgever betaamt dacht Bas meteen in het grafische. Koreaanse vliegers, die zich kenmerken door de traditionele uitvoering van vloeipapier en gespleten bamboe, wapperden in zijn gedachten al kleurrijk aan een blauwe eilandhemel. Hij zocht contact met kunstenaars Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes, sterren in fotografie en beeldende kunst, die ook nog eens fantastische vliegerbouwers bleken te zijn. 

  



Ook zij vonden inspiratie op een eiland: bijna precies aan de andere kant van de wereld en iets groter dan Vlieland, op Java. De vechtvliegers uit het Oosten vormden de basis voor wat komen zou. Samen met Bas brachten Scheltens & Abbenes dagen door in een loods, die even werd omgedoopt tot ware vliegerwerkplaats. Ze verknipten kleurrijke stukken papier in allerlei geometrische vormen, regen die aan elkaar en timmerden die op houten frames. Drie vliegers waren geboren en kozen uiteindelijk het luchtruim. Beginpunt voor een blauw-oranje-roze campagne: een kleurrijke herinnering aan de altijd mooie eilandhorizon.