Door Gracia Visscher

Geluiden van winkelende mensen op het Waterlooplein en razende ‘hop on – hop off’ bussen schieten door de open ramen en deuren van de Splendor in Amsterdam. Op deze broeiende woensdagmiddag lijkt de drukte van de realiteit niet stil te kunnen staan. Tot het muzikaal gezelschap, bestaande uit zangeres Nora Fischer, strijkkwartet Ragazze Quartet en jazzdrummer Remco Menting, zichzelf en het luisterende publiek meeneemt in de wereld van Nora Plain.

Je kunt het bijna visualiseren, de overgang van realiteit naar fictie en terug. Als Alice val je door het konijnenhol om in een totaal andere wereld te stappen die gek genoeg ook best herkenbaar blijkt. We luisteren naar ‘The Secret Diary of Nora Plain’, het intieme verhaal van Nora Plain die een eigen leven probeert te leiden in een wereld die alsmaar meer wil binnendringen – een gevoel dat voor veel van ons lang niet altijd even ver weg voelt. We duiken in het dagboek van dit karakter om eigenlijk een stukje waarheid van onszelf te vinden. Dat intieme en persoonlijke relaas wordt perfect in klanken uitgedrukt door de samenwerking tussen Fischer, het strijkkwartet en Menting.

Het dagboek van Nora Plain is gecomponeerd door Morris Kliphuis en wordt in tekst gevangen door singer-songwriter Lucky Fonz III. Soms te letterlijk, soms te vaag; precies zoals het innerlijke zou worden verwoord in een dagboek. De woorden voelen als een jungle waar je je doorheen moet worstelen om het complexe verhaal van Nora Plain te begrijpen. Een verhaal van privacy en openbaarheid, de strijd tussen intern en extern en de spanning die dat met zich meebrengt.



‘There’s a rat in my room!’. Daar waar Lucky Fonz III Nora Plain in woorden vangt, creëert zangeres Nora Fischer haar als personage. Naast dat deze vrouw een prachtige stem en dito bereik heeft, weet Fischer Nora Plain met haar eigen geluid tot leven te brengen. Ze vormt een zelfstandig instrument in de kamer dat op bepaalde momenten totale aandacht opeist om andere keren terughoudend te zijn. De dynamiek is bijna voelbaar in de ruimte. Waar Nora Plain eindigt en Nora Fischer begint, valt al halverwege de doorloop amper nog te ontdekken.
 

Het gevoel van een grote wereld vol valkuilen en griezelige onwetendheid wordt prachtig in de muziek gevangen.


Een personage schep je niet zonder omgeving. Nora Fischer brengt het karakter Nora Plain tot leven; het strijkkwartet Ragazze Quartet en jazzdrummer Remco Menting doen hetzelfde met de wereld waarin Nora beweegt. Onvoorspelbaar, natuurlijk, krachtig en soms volledig angstaanjagend; het gevoel van een grote wereld vol valkuilen en griezelige onwetendheid wordt prachtig in de muziek gevangen.

De vrouwen van het Ragazze Quartet zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Het samenspel lijkt moeiteloos tot stand te komen, de instrumenten zijn naadloos verbonden aan de lichamen en het geluid vloeit als stromend water. Het kwartet, en de experimentele geluiden van Remco Menting, voelen als grote gebouwen die over je heen buigen, als grote eikenbomen die zacht heen en weer wiegen tijdens een broeiende zomeravond. Tijdens dit soort grensverleggende projecten wordt pas duidelijk wat tekst en muziek samen kunnen doen. Een volledig nieuwe wereld creëren die staat op emotie alleen.

Na een uur valt het doek en keren we langzaam terug naar de drukke binnenstad van Amsterdam. Een oudere vrouw schreeuwt naar een jonge man die te snel met een scooter door de straten sjeest, de markt op het Waterlooplein pakt de spullen weer in. Een dag in het leven van Nora Plain. Of van ons?

→ ‘The Secret Diary of Nora Plain’ is tijdens Into The Great Wide Open te zien op zaterdag 2 september om 14:30 uur in de Vuurboetsduin en dit najaar in de concertzalen van Nederland.