POST aan huis: Philip Vermeulen
Een duistere quarantaine-playlist en een duik in de erfenis van Genesis P-Orridge
Ik zou nu in een ramritme bezig zijn met mijn eerste solotentoonstelling: bouwen, spelen, breken, rondrennen in lichtelijke chaos, dingetjes aan sluiten, tegen de computer schreeuwen en in alle rust composities tekenen met viltstiften. Er komen vijf nieuwe werken en die zijn allemaal nogal complex in beweging en aansturing. Het is nu alleen plots onzeker geworden wat er met de tentoonstelling gaat gebeuren. De rest van de zomer is sowieso al doorgestreept en verzet naar volgend jaar. Dit alles vergt nogal wat planning en het brouwen van verschillende scenario’s. Als dit dan dat.
Nu ben ik veel aan het opruimen, achterstallige ditjes en datjes aan het wegwerken en bezig met kleiner, collecteerbaar werk. Wat ook leuk is, is om van gedaante te verwisselen met je geliefde. Zo ben ik een dagje Julia geworden en Julia Philip. Elkaars tekoertkomingen en eigenaardigheden kun je dan voor elkaar gaan uitspelen. Het eerste nummer van de playlist onderaan deze pagina gaat daar ook een beetje over.
De quarantaine begon stiekem wel fijn voor me. Ik had vanaf augustus vorig jaar aan één stuk - zonder weekenden! - doorgewerkt tot eind februari, toen mijn installatie More Moiré2 in première ging tijdens Sonic Acts in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daarna heb ik een week nonstop geslapen, toen dacht ik dat ik het virus had. Ik ben nog een week in een soort isolement gebleven, tot de muren begonnen te dansen. in het begin van de crisis zat ik ook echt het nieuws te bingen. Dat je rond elf uur in je nest ligt en nog eventjes wat nieuwtjes gaat bekijken op je telefoon. Toch ook nog de laptop erbij. Een coronapodcast aan. En voordat je het weet zit je de hele nacht nieuwssites te plunderen.
Alleen op dat tijdstip worden op de Nederlandse sites weinig updates gebracht, waardoor je door moet schakelen naar de Amerikaanse kranten sites. CNN’tje spelen als het ware. De volgende dag voelde ik me dan nogal verkracht met informatie en totaal leeg. Ben uiteindelijk boeken gaan lezen. Stukken beter. In de loods waar de kunsten zich afspelen begint het nu steeds geordender en schoner te worden. Maar ik mis enorm dat er geen vrienden en stagairs kunnen langskomen. Het is dan zo leeg en ik krijg weinig impulsen. Diametraal anders dan het afgelopen half jaar.
Bezette Gebieden
Het nieuwe boek van Arnon Grunberg, Bezette Gebieden, is een ware traktatie. Mijn moeder las vroeger Karlson van het dak voor. Karlson is een dik mannetje met een propellor waardoor hij kan vliegen en woont in zijn huisje boven op de flat waar Erik woont. Erik is zeven. Karlson en Erik worden makkers. Alleen Karlson is niet zo maar een karlson, deze Karson is de allerbeste karlson van de gehele wereld. Er zijn natuurlijk wat onfortuinlijke mensen die niet gelijk inzien dat Karlson de allerbeste Karlson van de gehele wereld is. Zoals de opppas van Erik. Daarom is Karlson genoodzaakt dit soort mensen te bestrijden. En dat doet hij op drie manieren: ‘Tiriteren, Figureren en poetsen bakken’. Tiriteren is velen malen ergen dan wij kennen als irriteren, en uiteindelijk is poetsen bakken het ultimatum. Enfin, wie Karlson kent zal in een aantal personages in Bezette Gebieden ook de methode ‘tiriteren, figureren en poetsen bakken’ herkennen. Hihi.
Genesis P-Orridge
Nu het er op lijkt dat de gehele festivalzomer zal worden gecanceld, is er ook meer tijd om wat dieper in de geschiedenis te duiken. Zo is de legendarische kunstenaar en muzikant Genesis P-Orridge net voor de lockdown in New York overleden. Z/hij is de grondlegger van ‘industrial music’, met bands als Throbbing Grisle en later Psychic TV. Hun muziek had zelfs uitvloeisels naar acid house. Genesis heeft altijd aan de voorhoede gezeten van underground muziek en kunstscenes. Als een soort waarachtige Forrest Gump heeft z/hij in de geschiedenis gestaan. In z/hijn begintijd heeft Genesis veel tijd doorgebracht met schrijver William Burroughs, en ervoor gezorgd dat zijn tape cut-ups op vinyl werden uitgebracht. P-Orridgde is begin jaren negentig door Scotland Yard Groot Brittannië uitgetrapt omdat z/hij werd verdacht een satanische beweging te lijden. In New York is Gensis samen met Lady Jaye - die overdag zuster was in een kinderhospitaal en s’ nachts dominatrix - het project pandrogyne is opgestart om met elkaar samen te smelten, door middel van ‘cut ups chirurgie’. Genesis kan ook zeer eloquent praten en is een genot om naar te luisteren
Genesis P-Orridge: Control, Fear, Drugs, Unity Love
"It was 1971 and William Burroughs, in London, said to me while I was leaving: 'Gen, your job is to short circuit control."
Genesis P-Orridge Lecture at California College of the Arts
Een virusplaylist
De afgelopen dagen heb ik een soort van lijstje gemaakt met interessante deuntjes, gevoelens, sferen en andersoortige toestanden. Een beetje geïnspireerd op het virus. Aan de ene kant lekker, aan de andere kant donker, zwaar, vervelend en te lang. Veel repetitieve dissonante klanken, cut ups. Oja, wat heel lekker is, is om 'Hoketus' van Louis Andriessen te luisteren op dikke, vatsige speakers en dan in een keer door te gaan naar 'Pussy Talk' van Tom Trago en BOK BOK. "BWAAAAM", pure catharsis. De eerste nummers zijn lief en leuk.
En oja, ik luister veel praatpodcasts, zoals Bakkie Bakkie (over elektronische muziek, van Pip Buurman Steven van Lummel en Jusin Verkijk). En natuurijk de Rudi & Freddie Corona Show van Rutger Bregman en Jesse Frederik.
Foto's door Julia Schmitz.
Achter andere voordeuren vonden we meer POST aan huis verhalen, namelijk die van Amber Arcades, Sophia Bulgakova, DJ St. Paul, Eva Laurillard, Vera Siemons, Willem Smit, Maire Haverkort en Niek Nellen.