Door Gerard de Jong

Foto Unimog: Wikipedia (cc)

The Homesick uit Dokkum is snel naam aan het maken. De aanstekelijke, jangly (noise)pop van Elias Elgersma (20), Jaap van der Velde en Erik Woudwijk (beide 18) vormt samen met Elgersma's soloproject Yuko Yuko het hart van een bloeiende Dokkumer muziekscene. Beide staan op Here Comes The Summer.

Wij gingen youtube-clipjes kijken met de band, muziekvideo's die op een bepaalde manier gerelateerd zijn aan The Homesick. Het werd een boeiend gesprek dat werkelijk alle kanten op sprong. Over live spelen en eierballen, ’homebase’ Dokkum en hun haat/liefde-verhouding met de Randstad, de Duitse auto-industrie, ’braggaricious’ teksten en hun slacker-imago. "Wij werken heel erg hard voor wat we doen."


Ariel Pink - Every Night I Die At Miyagis

Elias: Ik heb zijn complete discografie. The Homesick wordt er vaak mee vergeleken, al klopt dat niet per se. Maar het heeft wel veel invloed op ons gehad. Zijn poppy songwriting en vooral zijn home-recording, muziek opnemen met een viersporenrecorder.

Jaap: We wisten in het begin ook niet wat we wilden maken, klooiden maar wat aan op de slaapkamer. In het begin speelden we shoegaze-achtige nineties, maar dat werkte niet. Daarvoor zit er teveel subtiliteit in onze muziek. We hebben nog nooit een powerakkoord gebruikt! Daar zijn we ook niet goed in.

Elias: De vergelijking met garage-bands wordt heel vaak gemaakt, of Mac DeMarco, maar ik voel me meer verwant met Ariel Pink.


Pavement - Perfume-V

Elias: Pavement vinden we allemaal wel tof.

Jaap: In ons liedje 'Friday Night' van de Twist Yr Wrists EP zit een bridge die Elias zingt, en dan zingt hij een stukje tekst uit Pavement’s 'Stereo'.

Elias: Hun teksten zijn erg absurd en willekeurig. Dat is misschien wel een invloed. Jaap heeft de tekst voor Friday Night geschreven en die gaat ook he-le-maal nergens over.

Jaap: ’t is wel grappig: een van onze eerste nummers heet 'Cut Your Hair'. Toen we die schreven kende ik 'Cut Your Hair' van Pavement nog niet eens.


Happy Mondays - Step On

Elias: Deze vergelijking wordt ook heel vaak gemaakt, ik ken die hele band amper. Ik vind de vergelijking ook wel een beetje vreemd.

Jaap: Ik snap het wel een beetje denk ik. Dat luchtige, blije. Maar de 'Twist Yr Wrists' EP klinkt vrij anders dan hoe we live klinken. Live is het toch wat donkerder. Toen we begonnen met het schrijven van de EP wisten we nog niet eens dat we live gingen spelen. We waren eerst met z'n vieren en wisten niet goed wat we wilden. Toen ging de bassist eruit en viel alles op z'n plek.

Elias: We hadden eerst nog geen live-ervaring, en ook niet de ambitie om op te treden. We namen alleen maar op, en konden niet als band spelen. Onze eerste optredens kwamen puur door de 'Cut Your Hair'-clip, die werd opgepikt door Subbacultcha.

Jaap: Het was ook geen bewuste stap. Er zat totaal geen plan achter. En nu nog niet echt. Het plan is zoveel mogelijk spelen en een plaat maken. Maar verder stippelen we niets uit, het moet een beetje vanzelf gaan.

Erik: Wel willen we ooit in een busje naar België. Dat is wel een plan.

Jaap: En als we ooit heel veel geld hebben willen we iemand die tamboerijn speelt bij de band halen.


Rats on Rafts - Last Day on Earth

(Vanaf de eerste seconden instemmend geknik)

Jaap: Ik denk dat we ze qua clip een heel klein beetje beïnvloed hebben.

Elias: Hun oude clips zijn echt kut. Hier is meer tijd aan besteed dan aan onze clips. Ze hebben er ook meer geld voor denk ik.

Jaap: Het zijn inmiddels vrienden van ons, ik denk dat je elkaar daardoor ook wel een beetje inspireert.

Elias: We hebben ze ontmoet bij een gig in Groningen.

Erik: Eén van de eerste gigs buiten Friesland.

Elias: Koen van het Subroutine-label vroeg of The Homesick in hun voorprogramma mocht. Daar zijn ze vrij kieskeurig in, maar het mocht. Later zijn we bij hun gaan opnemen.

Jaap: Ik vind hun muziek echt heel tof. Hun nieuwe plaat is echt fantastisch. Als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland is uitgebracht... Ik ben misschien kritisch, maar ik vind heel veel shit gewoon kut.

Elias: Rats' muziek is meer gebouwd op puls, drive, continuïteit. Onze songs zijn meer poppy. Wij komen nu wat op, zij hadden dat vier jaar geleden al. Alleen hebben ze daarna vier jaar niks gedaan. Ze komen nu echt heel goed terug.


It Dockumer Lokaeltsje - Spoekeko + Piemelsjen

('Ja! Heel vet.')

Erik: Ze komen niet uit Dokkum he, maar uit Leeuwarden. Toch vind ik het niet echt Leeuwarder muziek.

Elias: We speelden nog met ze in Reduzum (een dorpje in Friesland, red.). Daar stonden zeven acts en het was allemaal kut. Wij en hun waren aan het begin van de avond geplaatst en niemand trok het echt daar. Maar hun optreden was echt geweldig.

Jaap: Je verwacht niet van bands dat ze na een reünie nog beter kunnen worden, maar ze zijn gewoon nog beter nu, echt bizar. Het is muzikaal gezien nog even radicaal.

Erik: Ik vind ze echt beter dan de meeste bands van nu, misschien wel de beste. Het is nog steeds heel vooruitstrevend en open minded.

Over Dokkum, hun geboortegrond:

Jaap: Volgens mij zijn wij de enige band uit Dokkum die eigen materiaal speelt, met Yuko Yuko en Homesick en alles daar omheen. Elias komt uit Ternaard, dat is bijna Dokkum. Hij is het buitenbeentje van zijn dorp.

Elias: Bijna al onze teksten gaan over Dokkum of dingen die in Dokkum gebeuren. Wij omarmen Dokkum.

Jaap: Er zijn mensen die uit Dokkum komen, die gaan bijvoorbeeld studeren in Utrecht. Dan komen ze een weekendje terug, zitten ze in de kroeg en dan zeggen ze "Utrecht is geweldig en Dokkum is gewoon kut", en dan sta ik me daar echt kapót te ergeren. Dokkum is gewoon heel vet. Er gaat niks boven Dokkum. Ruimte en rust aan de Friese kust. In Amsterdam en Utrecht heb je allemaal van die artistieke mensen en dat is voor een uurtje wel leuk, maar in Dokkum zijn we toch een stuk nuchterder.

Erik: Juist nu we meer in de Randstad komen kan ik die rasechte Friezen meer waarderen. Die altijd Fries praten, ook al verstaat de ander geen Fries.

Jaap: Je moet nooit te strak in de leer zijn, het is geen eigen volk eerst ofzo. Maar alleen de lucht in de grote steden is al veel minder schoon. Wanneer je dan in Dokkum bent is het echt weer ’aaahhhhhhhh’.

Elias: Ook heel kut bij optredens in Amsterdam zijn al die veganistische maaltijden. Dat is echt verschrikkelijk!

Jaap: Dan staan we binnen vijftien minuten bij de snackbar. Gelukkig barst Amsterdam van de snackbars.

Jaap: Zeg, nu we het toch over snacks hebben wil ik wel even aankaarten dat de eierbal de beste snack ter wereld is.

Elias: Ja, en die is nu ook in fokking Ternaard te koop! De rijdende snackkar verkoopt er gewoon de Groninger eierbal. In Friesland.

Jaap: Als het niks wordt met The Homesick gaan we een snacktent beginnen, of catering. En Erik heeft een Unimog, dus dan kunnen we daarmee naar onze klanten.

Een Unimog?

Erik, geheel serieus: De Unimog is het beste dat de Duitse auto-industrie ooit gemaakt heeft. Tegenwoordig moet alles aerodynamisch, alsof auto’s ruimteschepen zijn, maar ik vind die oude auto's veel mooier. Hoe vierkanter hoe beter. Toen we vroeger op vakantie gingen naar Oostenrijk gebruikten ze ze daar om sneeuw te schuiven. Daar ging ik altijd naar kijken. Nu heb ik er zelf een. Ze kunnen maar 80km per uur, maar hebben de voordelen van een trekker. Je kunt er hemelsbreed mee naar België, hij gaat overal over- en doorheen. (Elias en Jaap kijken vertederd toe hoe hun vriend over zijn passie vertelt) Ik hou denk ik van auto's omdat mijn opa...

Elias: Omdat je opa ook een auto had!

Erik: ... Omdat mijn opa automonteur was.

Jaap: Erik heeft een fascinatie voor Duitse dingen, ik alleen voor Duitse muziek. Vooral krautrock. Can is een van mijn favoriete bands ooit. Elias vindt Flow Motion de beste, als alles wat digitaler wordt, met meer 80s geluiden, dan wordt het heel fout en grappig tegelijk. Mijn favorieten zijn Tago Mago en Future Days. Ik probeer soms stiekem stukjes krautrock in onze muziek te gooien. Dat horen ze toch niet.

Elias: Ik denk dat we dat allemaal wel doen met onze favoriete muziek.

De Unimog is het beste dat de Duitse auto-industrie ooit gemaakt heeft.

Jaap: Die 4/4 motorik beats van Neu! zitten er wel in. ’Pum pum tsh pum pum pum tsh’. Onze nummers ontstaan nooit door jammen, we zijn ook niet goed in jammen. Meestal bedenken Elias en ik de basis, en dan werken we het als band uit in de oefenruimte, daar valt het samen. Met alleen aan demo’s werken heb je ook niet hetzelfde enthousiasme dan wanneer je met z'n drieën iets bedenkt.


Murda - Dat Doen We Niet Meer ft. Cartiez, Ronnie Flex en Djiggy Djé

Elias: Ik vind dit heel tof, Jaap en Erik hebben er minder mee. Ik ben ook een heel groot fan van Ronnie Flex. Tekstueel heeft hiphop wel invloed op mij denk ik. Teksten in gitaarmuziek zijn vaak heel serieus. Onze teksten zijn luchtiger. Wij zijn ook meer braggaricious in onze teksten.

Jaap: Ik ben niet veel bezig met tekst in muziek. Het past niet bij ons om teksten te schrijven met een hele diepe boodschap. Ten eerste vind ik het heel moeilijk om teksten te schrijven met een diepe boodschap, ten tweede heb ik een hekel aan teksten met een diepe boodschap.

Elias: Dat vind ik wel overeenkomen met veel rapmuziek. De teksten gaan gewoon over je omgeving bijvoorbeeld. Die steez heeft het ook bij ons.

Jaap: Bij black metal versta ik de teksten ook niet. Dan ga ik niet opzoeken wat ze zingen. Bij afrobeat of krautrock ook niet. Damo Suzuki van Can kan niet eens fatsoenlijk Engels, daar versta je geen flikker van. En dat hoeft ook niet, het gaat erom dat de vocalen in de muziek passen.


The Homesick - Friday Night (We Dance To Johnny Cash)

Elias: Jaap had altijd het idee om een clip te maken waarin hij in een jurk met make-up op achter een piano zat. Dat van die piano is het niet geworden, maar het is wel een goede clip. Ik vind het ook een van onze beste nummers, maar we doen ’m niet meer live omdat hij niet echt in de set past.

Jaap: Het is een loom popliedje met een groove, maar wij zijn niet zo goed in grooven. Hij past er inderdaad niet tussen live. Een set moet een bepaalde vorm en opbouw hebben. Een concert is eigenlijk een heel lang nummer.


Soko - Lovetrap ft. Ariel Pink

Elias veert op: Hier wil ik wel wat over vertellen!

Erik: Op Pitchfork stond laatst een stuk dat Ariel Pink eigenlijk helemaal niet wilde meewerken.

Elias: Dat kan ik me volkomen voorstellen!

Erik: Dat hij 90% van de tijd gewoon weg was.

Elias: Zij heeft drie goeie nummers op haar plaat, en die zijn allemaal door Ariel Pink geproduceerd. Maar ik was er wel heel erg fan van. Ik ben naar haar optreden in Bitterzoet geweest en ze was echt verschrikkelijk. Ze is zo’n ongelofelijk naar persoon! Er waren van die hele trouwe fans, allemaal jonge meisjes, die helemaal vooraan stonden. Toen was er een die een sigaret opstak en toen stopte ze gewoon het nummer, en zei ’put the fucking cigarette out’. Maar het is wel een geweldig nummer.

Erik: Het schijnt ook dat ze voor een show heel veel koffie drinkt, en dat ze dan helemaal in trance raakt. Als ze een tijdje minder optredens heef wordt ze gek omdat ze dan denkt dat ze nergens meer voor te leven heeft. Of zoiets.

Elias: Bij een stil nummer stuurde ze haar band gewoon weg en ze schold op mensen in de zaal die aan het praten waren.

Jaap: Dat je zó op het podium kunt staan, dat je dat lef hebt. Ik zou het niet kunnen.

Over het ’slacker-imago’ van de band:
Jaap: Ik weet eigenlijk niet wat die term betekent. Wanneer ben je een slacker? Wij werken eigenlijk best wel hard voor wat we doen. Ik zie het niet als belediging, het is wel een grappige term, maar ik weet niet echt waar het vandaan komt. We willen ook echt een mooie show neerzetten.

Erik: Er zijn honderd mensen die een kaartje kopen. Om óns te zien spelen! Dan moet je ze ook wat teruggeven. Als een band nonchalant is dan mag dat alleen als ze echt zo zijn. Als je dat gaat faken dan is dat niet cool.

Jaap: De enige shows waar we zelf slackers zijn, zijn de shows die echt kut zijn. We hebben ooit in Stadskanaal gespeeld voor vijftien boeren die ons uit stonden te joelen. Dan zijn we waarschijnlijk wel slackers. Maar we steken onze passie in wat we doen, we doen echt ons best. Dat gaan we ook op Here Comes The Summer doen.

Erik: Het lijkt me echt leuk om op Vlieland te spelen. En te kamperen!

Elias: Kamperen?

Erik: Zéker. Het tentje gaat zéker mee!

Elias: Kamperen...

Jaap: Ik denk dat het heel tof wordt.

Erik: Mooi aan de zee. De Friese bries door je haren! Ik heb er echt zin in.

Jaap: Ruimte en rust aan de Friese kust!