Naar Into The Great Wide Open toe kan dit jaar niet, maar Into The Great Wide Open in huis halen wel. In De Doos zitten allerlei producten die normaal gesproken op het festival te vinden zijn, van goede dranken tot speciale kunstitems en de nieuwe Kolderkrant. Bovendien zit Het Tijdschrift van Into The Great Wide Open in De Doos.
Bestellen
Heb je De Doos vóór 24 augustus besteld, dan is-ie op tijd in huis voor het Into The Great Wide Open weekend. Bestel je De Doos vóór 1 september, dan wordt deze de volgende dag verzonden en heb je 'm omstreeks 3 september in huis.
De Doos bevat:
Het Tijdschrift
In 2020 is De kritieke massa het thema van Into The Great Wide Open. Hoe veroorzaken eenlingen bewegingen? En wanneer weegt een beweging zwaar genoeg om een verandering te bewerkstelligen? Rondom die vragen is nu een Tijdschrift extraordinaire gemaakt, met bijna honderdvijftig pagina’s vol proza over oude ansichtkaarten van Vlieland, essays van verscheidene kunstenaars en interviews met onwaarschijnlijke activisten. Plus een collage van Spinvis, een artikel over de zwarte roots van Nederlandse hiphop, de hoogtepunten van de Kolderkrant, een fotoserie van de plekken waar normaliter podia neerstrijken, prikkelende illustraties en veel meer. Geschikt om door te bladeren tijdens De Uitzending, maar vooral bedoeld om nog lang te bewaren en op de koffietafel tentoon te spreiden. Het Tijdschrift is ook los te bestellen.
Kunst in huis
Nu er dit jaar geen kunstprogramma te bewandelen is brengt Into The Great Wide Open een beetje kunst aan huis. Bij het bestellen van De Doos kan de koper kiezen uit een van de gesigneerde, originele prints die drie kunstenaars maakten. We vroegen Erik van Lieshout, Raquel van Haver en Simon Wald-Lasowski om op eigen wijze te reflecteren op het thema De kritieke massa en dit toe te passen in een nieuw werk. Alle kunstwerken worden gedrukt in een beperkte oplage, en zijn genummerd en gesigneerd door de betreffende kunstenaar. Meer informatie over de kunstenaars is te vinden in de webshop.
Collectivize Facebook-mondkapje van Jonas Staal
Tijdens de pandemie lanceerden advocaat Jan Fermon en kunstenaar Jonas Staal een aanklacht tegen Facebook. Met meer dan twee miljard gebruikers beïnvloedt het platform ons sociale, economische en politieke leven, maar Facebook gedraagt zich geenszins als publiek domein. Onder de naam Collectivize Facebook bepleiten Fermon en Staal, die ook een essay schreef in Het Tijdschrift, dat Facebook eigendom zou moeten zijn van zijn gebruikers, en door hen zou moeten worden gecontroleerd. En hoe kun je momenteel beter aandacht vragen voor de goede zaak dan met een zelf ontworpen mondkapje?
Het Into The Great Wide Open Puzzelboek
Daar zaten ze dan, de producenten van Into The Great Wide Open. Plots waren er geen festivals meer om tot in de puntjes voor te bereiden. Gelukkig is stilzitten een van de weinige dingen waar de club slecht in is, dus was een nieuwe hobby snel gevonden. Wat ooit de afdeling productie was, is inmiddels een heuse puzzelfabriek, die een boek vol raadsels, rebussen en meer in elkaar knutselde. Allemaal in het teken van Into The Great Wide Open.
Theedoek
Designers in residence Roosje Klap en Loes Claessens zijn van alle markten thuis. Ze ontwerpen dit jaar niet alleen de campagne van Into The Great Wide Open, maar leefden zich in het kader van De Doos uit op een geborduurde theedoek. Even prachtig als praktisch.
Waterfles W.A.D.
Kraanwater is honderd keer duurzamer en duizend keer goedkoper dan gebotteld water. Dat moet toch ook op een mooie en duurzame manier te presenteren zijn. Ziedaar: Water Achter de Duinen, een chique glazen waterfles uit de koker van Lab Vlieland en Into The Great Wide Open, waarmee je kraanwater trots op tafel kunt zetten. Speciaal voor De Doos in nieuwe uitvoering, ontworpen door Jasper van de Berg van Studio Rooiejas.
Cider van Mister Tree
Normaliter voorziet Mark van der Veek alias Mister Tree in cider tijdens het festival, nu zit zijn goedje in De Doos. Een goedje, inderdaad, want Mister Tree’s cider wordt gemaakt van prima appels die anders alleen nog zouden worden gebruikt voor saaie appelmoes. Voor De Doos combineerde Mister Tree die appels met biologische kruiden van Ptthee, dat de biodiversiteit in akkerranden redt door daar bloemen en kruiden te zaaien die de monocultuur verminderen. Met die gedachte in het achterhoofd drink je zo’n glas toch net wat lekkerder weg, nietwaar?
Bier van Brand
Brand is het huisbier van Into The Great Wide Open. In De Doos zit een Weizen van hun makelij. Gebrouwen in Limburg, volgens Beiers recept. Hij is fris en fruitig, met een stevige schuimkraag en een zachte afdronk. Bij voorkeur consumeren in goed gezelschap.
Limonade van Saru Soda
Saru Soda is het project van limonademaker Leslie Dronkers. Hij maakt limonadesiropen met eerlijke ingrediënten en spannende smaken. Fruitiger, kruidiger en een stuk minder zoet dan de soda’s die je gewend bent. Op het festival maken we de soda’s met de siropen en Vlielands kraanwater, nu zit de limonade in De Doos.
De Kolderkrant van 2020
Leuk en aardig, die muzikanten en kunstenaars, maar stiekem is de Kolderkrant vaak het gesprek van de dag op Into The Great Wide Open. Dit jaar wordt een speciale editie gemaakt, met de kinderen van eilandschool De Jutter.
Dwaalkaarten van Stout Konijn
Verdwaal in je eigen huis, tuin of straat met de Stout Konijn dwaalkaarten! Stout Konijn, waar zit je?! Volg samen het dwaalspoor en doe de Keutelopdrachten. Word een échte KnuffelKeutel en vind Stout Konijn!
Stickers van De Jeugd en OBEY
De Jeugd heeft de toekomst, zoveel staat vast. Daarom denkt jaarlijks een groep 15 tot 18-jarigen mee over Into The Great Wide Open. Ondanks de afwezigheid van het festival zit De Jeugd niet stil. De groep sloeg onder meer de handen ineen met kledingmerk OBEY en maakte coole stickers, geschikt voor koelkasten, laptops en andere oppervlakken.
Zwart Goud van PJ Roggeband
Afval staat op Into The Great Wide Open gelijk aan grondstof. Tijdens het festival worden koffiebekers, wegwerpserviezen en etensresten binnen 24 uur omgezet tot hoogwaardige compost waarop van alles kan groeien en bloeien. Normaal is dit Zwarte Goud, een samenwerking met kunstenaar PJ Roggeband, te koop in de festivalwinkel, nu zit er een zakje in De Doos.
Instructies voor je eigen wormenbak
Langzaam maar zeker verandert onze samenleving van lineair naar circulair. Het is daarbij van levensbelang om organische stoffen in de ecologische kringloop te houden. Daar op een leuke en makkelijke manier aan bijdragen kan door een eigen wormencomposteerder te maken, waarmee je je eigen afval tot waardevolle grondstof kunt maken. In De Doos zit een infographic die precies uitlegt hoe je zo’n installatie thuis maakt, ontworpen door Herman Weeda van Sketchy Business.
Voucher van OM - Nieuwe Energie
Mede dankzij Into The Great Wide Open en Lab Vlieland wordt er zonne-energie opgewekt op Vlieland. Deze zonnestroom is samen met andere Nederlandse zon- en windenergie thuis te krijgen via OM - Nieuwe Energie, het groenste energiecollectief van Nederland. Ook levert OM groen gas of CO2-gecompenseerd gas. Dat betekent dat je met de wisseling van energieleverancier jouw huishouden geheel klimaatneutraal kan maken, en daarmee een kwart tot de helft van je klimaatvoetafdruk kan wegnemen. In De Doos zit een voucher waarmee mensen die overstappen naar OM 20 euro korting krijgen. Voorwaarts.