Skipping Steps
Skipping Steps onderzoekt het concept van industrialisatie in de kunst. Door gebruik te maken van de ongewenste effecten van industriële technieken stelt Jesús Canuto Iglesias met zijn installatie en muziekinstrument Skipping Steps de volgende vraag: kan een mechanisch onderdeel, als symbool van de vooruitgang, door een focus op de ongewenste kwaliteiten op een artistieke manier worden hergebruikt? Met deze installatie wil hij een hoger niveau van industrialisatie bereiken. Daarbij worden de machine en zijn verschijnselen met resulterende geluidskarakteristieken niet gebruikt om goederen te maken, maar om artistiek materiaal te produceren.
Door de plaatsing van de installatie in de context van Into the Great Wide Open ontstaat een vervreemdend contrast met onze maatschappij en presenteert de installatie zich als een vergeten artifact. De geluidssculpturen lijken overblijfselen van een samenleving die door de natuur zijn overgenomen en die wachten om opnieuw geactiveerd te worden.
Over Jesús Canuto Iglesias
Jesús Canuto Iglesias (Madrid, 1992) is een multidisciplinaire kunstenaar die momenteel in Den Haag woont. Zijn werk is een experiment van verschillende methoden en technologieën om zijn concepten functioneel te maken. Zijn onderzoek richt zich op de eigenaardigheid van onze huidige tijd. Met de nadruk op de paradoxen die daarbij naar boven komen of achterblijven. Zijn installaties richten zich op geluid, beeld en sculpturale experimenten met verschillende fenomenen.
Dit jaar heeft het kunstteam samengewerkt met de ArtScience-opleiding van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. De studenten hebben zich laten inspireren door het thema De Vrije Ruimte en hebben in de loop van het jaar een aantal intrigerende concepten ontwikkeld.